Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarFör boendeFlytt, försäljning och överlåtelse
Frågor och svar om flytt och lägenhetsregister
Frågor och svar om flytt och lägenhetsregister
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Hur begär jag medlemskap i en bostadsrättsförening?

Vanligtvis sköter mäklaren ansökan om medlemskap i en bostadsrättsförening vid överlåtelsen. Om en överlåtelse eller gåva har skett utan att en mäklare har varit inblandad bör du vända dig direkt till styrelsen i föreningen som du begär medlemskap i.

Jag ska flytta. Hur gör vi med fakturan?

Den som är ägare den 1:a i månaden är den som bär betalningsansvaret för månaden. Om en överlåtelse sker mitt i månaden så ska betalningen lösas mellan köpare och säljare. Har du fått en faktura som avser period efter avflytt så vill vi att du kontaktar oss på [email protected].

Vad är en överlåtelseavgift?

Överlåtelseavgiften ska motsvara kostnaden för den administration som föreningen har i samband med överlåtelsen. Bostadsrättsföreningen får av bostadsrättshavaren ta ut en överlåtelsesavgift om det framgår av stadgarna. Läs därför i första hand vad som står i just din bostadsrättsförenings stadgar.

Vad är en pantsättningsavgift?

Pantsättningsavgiften ska motsvara kostnaden för den administration som föreningen har i samband med underrättelse om pantsättning av bostadsrätt. Bostadsrättsföreningen får av bostadsrättshavaren ta ut en pantsättningsavgift om det framgår av stadgarna. Läs därför i första hand vad som står i just din bostadsrättsförenings stadgar. Enligt bostadsrättslagen ska en notering ske i lägenhetsförteckningen att bostadsrätten är pantsatt. Den sker för varje lån du har på bostadsrätten.

Har ni registrerat min pantsättning?

Vi registrerar panter löpande, vissa perioder har vi lite längre handläggningstider. Du ser vilka panter som finns registrerade på din lägenhet genom att logga in här på vår hemsida.

Om styrelsen hanterar lägenhetsförteckningen själva tillhandahåller de uppgifter om dina pantsättningar.

Jag vill ha en blankett för begäran om uttag ur inre fond.

Jag vill ha en blankett för ansökan om lägenhetsbyte.

Hur ändrar jag namn på postfack och brevinkast?

Om Nabo sköter fastigheten så kan ni kontakta oss via ett ärende i portalen så hjälper vi er att ändra namn på postfack och brevinkast. Annars rekommenderar vi er att kontakta styrelsen om det sköts av en annan part.

Hur får jag ett utdrag ur lägenhetsförteckningen?

Som ägare av en bostadsrätt kan du få ut ett utdrag ur lägenhetsförteckningen för din lägenhet. Logga in här på vår hemsida och lägg ett ärende till oss så hjälper vi dig med detta.

Om styrelsen hanterar lägenhetsförteckningen själva tillhandahåller de utdrag ur lägenhetsförteckningen.

Vi har ändrat ägarandelarna i lägenheten. Hur uppdateras lägenhetsregistret?

Ni behöver skicka in avtalet som upprättats, samt ansökan om medlemskap om en ny medlem ska tillträda lägenheten. Om ni inte upprättat något avtal ännu så rekommenderar vi att ni tar kontakt med en mäklare eller jurist så avtalet upprättas korrekt.

Hur gör man för att dela upp en lägenhet i en BRF mellan makar där den ena redan står som ägare?

Alla typer av ägarförändringar av en BRF måste avtalas skriftligt. Nabo rekommenderar att man anlitar en jurist för att avtalet ska vara korrekt utformat. Om ena parten inte står som ägare idag behöver även en ansökan om medlemskap göras som styrelsen beslutar om.

Vart ska vi skicka gåvobrevet/bodelningsavtalet?

Ni kan skicka handlingen direkt till oss så förmedlar vi vidare till styrelsen. Har er förening digital brevlåda skickar ni med fördel digitalt till oss, för att få reda på adressen som är unik för varje förening, vänligen mejla till [email protected].

Sköter styrelsen lägenhetsförteckningen själva så skall de erhålla gåvobrevet/bodelningsavtalet.

Vart ska vi skicka ansökan om andrahandsuthyrning?

Om du vill hyra ut din lägenhet i andrahand behöver du skicka en ansökan till föreningen. Detta gör du enklast via Nabos medlemsportal.

Så gör du för att skicka in din ansökan om andrahandsuthyrning

Steg 1: Logga in i medlemsportalen med hjälp av BankID. Gå till nabo.se och klicka på “Logga in” i menyn längst upp på sidan.

Steg 2: I medlemsportalen klicka på “Din lägenhet/lokal” i menyn till vänster.

Steg 3: På sidan för din lägenhet/lokal hittar du knappen “Ansökan om andrahandsuthyrning” till höger ovanför informationen om din lägenhet/lokal. Klicka på knappen för att påbörja din ansökan.

Steg 4: Fyll i alla fälten i rutan för ansökan om andrahandsuthyrning.

Steg 5: Klicka på “Ansök”. Du får då en bekräftelse på din ansökan och en länk till ärendet så du kan bifoga efterfrågade underlag, och föra dialog med styrelsen eller Nabo.

Följ status på din ansökan i medlemsportalen

Du kan följa status på din ansökan direkt i Nabos medlemsportal.

Logga in enligt instruktionerna ovan och klicka på Din fastighet/lokal.

Du hittar rutan för ansökan om andrahandsuthyrning till höger och status på din ansökan längst ner i den rutan.

Vart ska vi skicka pantsättningshandlingen?

Ni kan skicka handlingen direkt till oss så förmedlar vi vidare till styrelsen. Har er förening digital brevlåda skickar ni med fördel digitalt till oss, för att få reda på adressen som är unik för varje förening, vänligen mejla till [email protected].

Sköter styrelsen lägenhetsförteckningen själva så skall de erhålla pantsättningshandlingen.

Jag ska sälja min lägenhet och min mäklare vill få en mäklarbild?

Mäklare kan hämta detta via Nabo Mäklarservice. Med Nabo Mäklarservice behöver du inte längre leta reda på till vem och vart ansökan skickas. Mäklaren skickar ansökan om godkännande av ny medlem i föreningen via tjänsten och styrelsen får omgående tillgång till ansökan i verktyget. Styrelsen granskar ansökan, godkänner/nekar medlemmen och signerar med BankID. Mäklaren får notering att medlemskapet är genomfört.

Styrelsen kan enkelt logga in på Nabos kundportal och ansöka om och godkänna digitala medlemskap, få ut mäklarbilder, nettoskuldsättning, årsredovisning och allt om din bostadsrättsförening med bara ett knapptryck.

Logga in i portalen här: https://portal.nabo.se/kundportal/login

Vart skickar jag en ansökan om medlemskap?

Som mäklare sköter du enkelt medlemsansökan och beställer mäklarbild via Nabo Mäklarservice. Med 5 steg så är du där:

  1. Logga in på Nabo Mäklarservice

  2. Tryck på beställ mäklarbild och fyll i personnummer för den förmedlingsuppdraget gäller samt organisationsnummer för bostadsrättsföreningen

  3. Ladda upp förmedlingsuppdraget

  4. Fyll i om du vill ändra faktureringsuppgifter eller fakturareferens (annars är firmans faktureringsadress förifylld)

  5. Tryck på beställ

Du kommer nu åt en mäklarbild som gäller i 12 månader eller fram till dess att lägenheten är såld

Ska du göra en överlåtelse?

  • När överlåtelseavtal är skrivet så loggar du in på Nabo Mäklarservice och trycker på registrera överlåtelse

  • Fyll i uppgifterna för överlåtelsen och laddar upp överlåtelseavtalet samt medlemsansökan

  • När överlåtelsen är registrerad kommer den till ansvarig handläggare hos Nabo som granskar handlingarna och skickar vidare till styrelsen. Du kan då följa varje steg på överlåtelsesidan eller dashboarden i Nabo Mäklarservice.

  • När styrelsen meddelar svar på överlåtelsen via sin kundportal så skickas ett mail med beslutet

  • Du kan nu skriva ut en bekräftelse av medlemsgodkännandet via Nabo Mäklarservice för att bilägga till handlingarna

  • Köparna registreras därefter automatiskt i systemet och tar från tillträdesdagen över lägenheten i systemet

Vart ska min mäklare skicka överlåtelseavtalet?

Mäklare använder med fördel Nabos Mäklarservice. Sköter styrelsen lägenhetsförteckningen själva ska de erhålla överlåtelseavtalet.

  • När överlåtelseavtal är skrivet så loggar Mäklaren in på Nabo Mäklarservice och trycker på registrera överlåtelse

  • Mäklaren fyller i uppgifterna för överlåtelsen och laddar upp överlåtelseavtalet samt medlemsansökan

  • När överlåtelsen är registrerad kommer den till ansvarig handläggare hos Nabo som granskar handlingarna och skickar vidare till styrelsen. Mäklaren kan då följa varje steg på överlåtelsesidan eller dashboarden i Nabo Mäklarservice.

  • När styrelsen meddelar svar på överlåtelsen via sin kundportal så skickas ett mail med beslutet

  • Mäklaren kan nu skriva ut en bekräftelse av medlemsgodkännandet via Nabo Mäklarservice för att bilägga till handlingarna

  • Köparna registreras därefter automatiskt i systemet och tar från tillträdesdagen över lägenheten i systemet

Fick du svar på din fråga?