Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarFör styrelser
Frågor och svar om ekonomi och portalen
Frågor och svar om ekonomi och portalen
Uppdaterad för mer än ett år sedan

Vi vill göra en överföring till/från ett externt bankkonto, hur gör vi?

Vid överföring till externt konto lägger ni upp ett ärende så ordnar vi det eller använd funktionen Utlägg & Överföring i Kundportalen. Vid överföring från ett externt konto till ert transaktionskonto hittar ni info under Ekonomi - Transaktionskonto i Kundportalen, det går bra att ange föreningens eget org.nr som referens vid överföringen.

Hur ändrar vi styrelsens sammansättning samt ändrar/uppdaterar attestregler?

Styrelsen ändrar detta under Övrigt - Användarhantering samt Attesträttigheter. Det är endast den som är satt som administratör (ofta ordförande) för Kundportalen som har rättigheter att ändra attestregler, om ni vill ändra vem i styrelsen som ska vara ordförande för verktyget kontaktar ni oss via ett ärende så ordnar vi det.

Vi vill bjuda in en person till Styrelseverktyget som inte är styrelsemedlem, kan vi göra det?

Ja, även det gör ni under Övrigt - Användarhatering, längre ned på sidan kan styrelsen lägga till en extern person som får tillgång till Kundportalen, personen kan vara antingen "Medlem" eller "Styrelsemedlem".

Var hittar jag föreningens årsredovisning?

Årsredovisningen finner ni i portalen under fliken Ekonomi/Bokslut och årsredovisningar.

Var i portalen hittar jag mejladresser till medlemmar?

Om medlemmarna i din förening har samtyckt till att dela sin kontaktinformation kan du hitta deras mailadresser i portalen under Fastighetsregister/Kontaktlista.

Vad har vi för kontonummer/BG?

Ni hittar ert kontonummer och BG-nummer under Ekonomi - Transaktionskonto i Kundportalen.

Vad är Nabos fakturaadress?

Nabos fakturaadress är:

Nabo Group AB

NABO 26543, FE 258

105 69 Stockholm

Om du som styrelsemedlem eftersöker en förenings fakturaadress hittar du den under Leverantörsfakturor/Er fakturaadress i portalen. Är du en leverantör som efterfrågar en förenings fakturadress så kontaktar du styrelsen.

Jag kan inte logga in på Kundportalen?

Det går att logga in med både användarnamn/lösenord samt BankID. Har du problem med att logga in med användarnamn/lösenord så kan det bero på att du har inaktiverat epost-inloggning i samband med BankID-inlogg. Därför behöver du återaktivera epost-inloggning genom att först logga in med BankID och sedan gå in under inställningar där du kan hantera dina användarinställningar. Har du problem med att logga in med BankID så behöver du först logga in med användarnamn/lösenord och sedan gå in under inställningar där instruktioner finns om hur du kopplar ditt BankID till inloggningen.

Var ska jag skicka papper från Skatteverket, Bolagsverket och liknande myndigheter?

Det går bra att ladda upp en kopia i ett ärende, alternativt posta det till er digitala adress. Har ni inte tjänsten digital brevlåda går det också bra att posta till Nabo Group AB, Hammarbybacken 31, 120 30 Stockholm, vi kommer då att arkivera det hos oss.

Kan föreningen börja använda elektronisk signering och vad är fördelarna?

Bostadsrättsföreningar kan använda elektronisk signering för i princip allt som rör den löpande verksamheten.

Elektroniska signaturer har också den fördelen att de är betydligt lättare att spåra än traditionella signaturer med penna och papper. Många leverantörer av elektroniska signeringsalternativ erbjuder verifikationssystem som gör att det går att kontrollera att avtal inte justerats eller fifflats med i efterhand. I brf:er där styrelsen ofta byts ut med jämna mellanrum underlättar också elektroniska underskrifter för framtida styrelser som enklare kan se vilka avtal som ingåtts av tidigare styrelser.

Klicka här för att läsa en artikel om allt du bör kunna om elektronisk signering. Har du frågor eller funderingar kring avtal, elektronisk signering eller något annat som rör din brf. Välkommen att kontakta oss på [email protected].

Hur hittar jag information om yttre fond i min förening?

Kontakta din ekonomiska förvaltare för ytterligare information om yttre fond. Du gör detta enkelt genom att kontakta din förvaltare under Ärenden i portalen.

Fick du svar på din fråga?