Alla samlingar
För boende
Betalning, avier och fakturor
Frågor och svar om autogiro och E-faktura
Frågor och svar om autogiro och E-faktura
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Var och hur ändrar jag betalningssätt?

När du går in på fliken Avier i portalen så finns en knapp till höger som heter Gå till aviseringssida. Där kan du ändra och lägga till betalningssätt. Observera att om du önskar autogiro eller e-faktura så behöver du göra detta via din personliga bank.

Hur ansöker jag om autogiro?

Du ansöker om autogiro genom att gå till din internetbank och fliken ansök om autogiro. Följ instruktionerna där. Du uppger din bostadsrättsförenings namn som mottagare av autogirot.

Du söker efter föreningen som betalningsmottagare och anger ditt kundnummer som betalarnummer. Kundnumret återfinner du på din avi eller genom att logga in i portalen. Har du inte möjlighet att ansöka via din bank kan vi skicka ut en blankett, kontakta oss då på [email protected].

Mer information om autogiro hittar du på bankernas webbplatser:

Vad ska jag uppge som mottagare när jag ansöker om autogiro?

Det är föreningens namn du ska fylla i när du ansöker om autogiro. Detta gör du på din personliga banks webbplats.

Vilket datum i månaden drar ni autogiro?

Autogiro dras alltid sista vardagen varje månad. Vi gör totalt 4 dragningsförsök.

Vilket bankgiro är rätt för autogiro?

Bankgirot som ska uppges för autogiro är föreningens och står på din avi. Du hittar även dina avier i portalen.

Jag hittar inte min förening som mottagare när jag ansöker om autogiro på min bank. Vad ska jag göra?

Ibland kan banken ha döpt din bostadsrättsförening genom att skriva ut hela bostadsrättsföreningens namn, ibland har de vänt på ordningen så att brf kommer efter namnet. Du kan testa att söka på föreningens bankgiro för att hitta.

Vad gör jag om autogirot inte har dragits?

Autogiro dras den sista vardagen varje månad och vi gör fyra försök. Om dragningsförsöken misslyckas behöver avin betalas in manuellt. Du finner betaluppgifter genom att logga in i portalen.

Hur ansöker jag om E-faktura?

Du ansöker om E-faktura via din internetbank och genom att följa instruktionerna där. Du uppger Nabo som mottagare. Beroende på hur din bank har lagt upp det kan dock andra varianter av Nabo förekomma som du kan uppge som mottagare av E-fakturan, t.ex. Nabo A eller Nabo 15. Bankgironumret som du ska uppge är samma som står på avin.

Mer information om E-faktura hittar du på bankernas webbplatser:

Vad ska jag uppge som mottagare när jag ansöker om E-faktura?

Vid e-faktura är det viktigt att du skriver in ditt kundnummer som du hittar i portalen eller på din avi. Sen är det Nabo som är betalningsmottagare. Beroende på hur din bank har lagt upp det kan dock andra varianter av Nabo förekomma som du kan uppge som mottagare av E-fakturan.

Vad gör jag om det är fel på min E-faktura?

Om du har fått en felaktig E-faktura, vänligen skapa ett ärende till din förvaltare i portalen och beskriv vad det gäller.

Vad gör jag om det har dragits två avgifter?

Om det har dragits två avgifter bör du skapa ett ärende i portalen till din förvaltare, så får du en tillgodo på nästkommande avi. Vill du istället ha en utbetalning till ett specifikt konto kan du också skriva det i ett ärende i portalen.

Jag har fått en dubbel E-faktura. Vad gör jag?

Kontrollera avinumret. Om det är samma avinummer på båda E-fakturorna kan du kasta den ena. Om det är olika avinummer på fakturorna kan du skapa ett ärende i portalen så hjälper vi dig.

Jag har autogiro. Kan jag få en avi också?

Du kan lägga till en avi under fliken Avier i portalen. Tänk på att det är en avgift på 29 kr för avier år 2023. Men du kan också få din avi på e-post.

Hur byter jag till E-faktura eller autogiro?

Ska du byta till E-faktura eller autogiro är det viktigt att du kontaktar din personliga bank och ansöker om detta där.

Banken vill ha betalarnummer när jag registrerar e-faktura/autogiro?

Betalarnummer är detsamma som ditt kundnummer och finns på din avi.

Fick du svar på din fråga?