Alla samlingar
För boende
Betalning, avier och fakturor
Frågor och svar om avier och fakturor
Frågor och svar om avier och fakturor

Här har vi på Nabo samlat våra vanligaste frågor och svar om avier och fakturor.

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Var hittar jag mina avier?

Om du loggar in i portalen så hittar du alla dina avier under fliken Avier. Du kan även skriva ut avierna som en PDF om du önskar.

Var och hur ändrar jag betalnings-/aviseringssätt?

Du ändrar aviseringssätt genom att logga in i portalen och gå till fliken Avier/Ändra aviseringssätt. Där kan du ändra och lägga till betalningssätt. Observera att om du önskar autogiro eller e-faktura så behöver du göra detta via din personliga bank.

Hur ändrar jag fakturaadress?

Om du som boende vill ändra din avi/fakturaadress så loggar du in i portalen med BankID eller uppgifterna som står på din avi. Gå till Avier i menyn, och där hittar du en knapp som heter Ändra aviseringssätt.

Om du är en styrelsemedlem så adressändrar du leverantörsfakturor i portalen under Leverantörsfakturor/Er fakturaadress & meddelande till leverantörer. Där kan du välja att skicka ett nytt meddelande till leverantören, och då medföljer er nya fakturaadress.

Om du är leverantör som behöver ändra fakturaadress så kontaktar du [email protected].

Vilka aviseringsval finns?

Vi erbjuder att få avierna per e-post, e-faktura, autogiro samt som en pappersfaktura. Du finner information om de olika aviseringsvalen genom att logga in på www.nabo.se/avisering. Inloggning sker med uppgifterna som återfinns på din avi.

Hur ändrar jag så att jag betalar avier månadsvis?

Styrelsen i din förening beslutar om vilket betalningsintervall som ska gälla. Kontakta Nabo genom ett ärende i portalen så hjälper vi er se över det alternativet.

Vi har bytt förvaltare. När får jag min första avi?

Vi kommer skicka ut din avi så fort vi fått in all information från den gamla förvaltaren. Den första månadens inbetalning kommer som en avi tillsammans med information kring hur du går tillväga rent praktiskt, så läs igenom den noga. Du behöver inte betala någon avgift för avin den första gången, och inte heller någon påminnelseavgift om den kommer sent.

Kan jag få fakturor på mejl?

Avier för boende, parkering etc. samt leverantörsfakturor går att få på mail, men inte fakturor för mäklare. Kontakta oss på [email protected] så ska vi hjälpa er med ert ärende.

Jag har inte fått någon avi. Kan ni skicka en ny med posten eller maila mig den?

Om du loggar in i portalen så hittar du alla dina avier under fliken Avier. Om du klickar på avin så laddas den automatiskt ner till datorn, och då kan du även skriva ut den.

Tidigare kunde man logga in till aviseringen med avinummer och internetkod som fanns på aviet. Går det inte längre?

Om du loggat in med BankID i portalen så kan du inte längre logga in med endast avinummer och internetkod.

Vilken adress skickar ni avin till?

All information kring din bostad finns under fliken Avier i portalen. Där ser du även den adress som avin skickas till.

Jag har fått en dubbel faktura. Vad gör jag?

Kontrollera avinumret. Om det är samma avinummer på båda fakturorna kan du kasta den ena. Om det är olika avinummer på fakturorna kan du skapa ett ärende i portalen så hjälper vi dig.

Det är fel på min faktura/avi. Vad gör jag?

Lägg ett ärende i portalen där du förklarar det du upplever som fel så hjälper vi dig.

Jag har betalat min faktura men det står att den är obetald. Vad ska jag göra?

Skapa ett ärende i portalen så kan vi kontrollera om pengarna har kommit in.

  1. Om du har uppgett fel OCR-nummer måste vi hantera detta manuellt.

  2. Om du inte har betalat in hela beloppet behöver du betala in resterande belopp för att undvika att skulden går till inkasso.

  3. Om du betalat in hela beloppet och fått en påminnelse har beloppet inkommit försent och då behöver du betala in påminnelseavgiften.

Jag har betalat dubbel månadsavgift denna månad. Vad händer nu?

Då kan vi lägga in detta som en tillgodo på nästkommande månads- eller kvartalsavi, eller återbetala summan till dig. Kontakta din förvaltare genom att skapa ett ärende i portalen.

När betalas en avi, och förbrukning av el och vatten?

Månads- eller kvartalsavin (beroende på din förening) betalas alltid i förskott. El och vatten (IMD) debiteras i efterskott och hamnar då på månads- eller kvartalsavin, så räkna med att kostnaderna för el och vatten alltid släpar efter två månader.

Varför ska jag betala 49 kr i aviavgift?

När du valt att få din avgift via avi tar vi ut en administrativ kostnad på 49 kr, du kan välja att få din avi via autogiro, E-faktura eller via epost som är kostnadsfria.

Jag behöver anstånd med min betalning. Vart vänder jag mig?

Du behöver vända dig till styrelsen i din förening för att ansöka om anstånd med betalningen.

Jag vill bestrida fakturan, vart vänder jag mig?

Om du anser att din faktura är felaktig så ska du bestrida den hos fordringsägare, vilket är din bostadsrättsförening eller hyresvärd. Observera att detta ska göras skriftligen, antingen brevledes eller via mejl.

Varför betalar jag mer denna månad jämfört med förra?

Det kan ligga en extradebitering på din faktura, se faktura för specifikation.

Fick du svar på din fråga?